Time-out eerste stap om escalatie en geweld te voorkomen


‘Ga even naar buiten, loop een blokje om, slaap er een nachtje over of praat met een vriend die je vertrouwt’, daartoe roept de Time-out campagne van onder meer Veilig Thuis en de Kindertelefoon op.

Huiselijk geweld en kindermishandeling is nog steeds een groot probleem met een grote en langdurige impact voor de mensen die het meemaken. Daarom lanceren Veilig Thuis en de Kindertelefoon - samen met het programma Geweld Hoort Nergens Thuis - de Time-out campagne.

Een time-out is de eerste stap die jongeren en volwassenen kunnen zetten om escalatie en geweld te voorkomen. Een moment om even na te denken, om met iemand te praten, om tot jezelf te komen. Een mogelijkheid om de emoties even te laten bekoelen en bij zinnen te komen. Het doel van de oproep is om ervoor te zorgen dat spanningen thuis minder ver oplopen. Zowel potentiële plegers als slachtoffers worden via deze preventiecampagne opgeroepen eerder een stapje terug te doen en erover te praten.

De campagne gaat landelijk op 18 oktober online van start en zal in de welken daarna in de verschillende regio’s in het land worden ingekleurd met posters, banners, filmpjes en meer.


Ervaringsdeskundigen

Aan de ontwikkeling van het Time-out concept hebben ook ervaringsdeskundigen en de jongerenraad van de Kindertelefoon meegewerkt. Het is voor het eerst dat Veilig Thuis, de Kindertelefoon en Geweld Hoort Nergens Thuis samen optrekken in één campagne. De campagne is mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS.